Forum menu
  Hardware generelt
  IT i hverdagen
  IT debatten
  Mac & Tilbehør
  Casemod & Styling
  Overclock & Køling
  Foto & Billedbehandling
  Webdesign & Grafik
  Køb & Salg
  Spil & Konsol
  HIFI & TV
  Film & Musik
  Mobil & PDA
  Software & OS
  Events
  Off topic

Reklame

NorthQ

Ansvar
Tweakup tager intet ansvar ved skader forvoldt på hardware ved brug af en driver eller fil fra vores sektioner.

TweakUp tager intet ansvar ved skader på hardware ved brug af guider og artikler på vores sektioner.

Husk tweak og overclocking af computer sker på helt eget ansvar.

Vurdering af saml selv pc
 tobiasolesen
 Bruger nr.: 34929

Dato:  25.08.09
 Klokken:  13:45
 Kvalitet: 0 (0)
Hej

Jeg har samlet mig et i7 system. Det er foerste gang at jeg skal samle selv. Er blevet overtalt af et par kammerater som hjaelper.
Computeren skal primaert bruges til studierelevant arbejde, men regner ogsaa med at game lidt. Den skal dog ikke overclockes. Det maa dog gerne vaere fleksibelt.

Setup:

Kabinet: Cooler Master HAF 932
Indsat link

Bundkort m. lydkort og netkort: ASUS P6T
Indsat link

CPU: Core i7 I7-920 8 MB (Intel Boxed)

RAM: Corsair XMS3 3 x 2 GB
Indsat link

Grafikkort: ASUS EN8800GT/G/HTDP (512 MB)
Indsat link

Harddisk: D Caviar Green WD10EACS 1 TB

DVD: Plextor PX-800A (Hvid / Sort)
Indsat link

PSU: Corsair HX520W

CPU koeler: Xigmatek Achilles S1284 CPU Cooler
Indsat link

Skaerm: ASUS VW195D (Sort)
Indsat link

Tastatur: Logitech Cordless Desktop MX 3200 Laser

Hele moliviten loeber op i 10380kr ifl. edbpriser.dk. Jeg har besluttet at jeg gerne vil have et i7 system med en god bunke ram. Regner med at have w7 som styresystem.
Jeg har valgt et mindre Grafikkort som skulle vaere godt til prisen. Jeg har saa muligheden for at saette et ekstra i hvis det sku blive noedvendigt.
Det DVD drev jeg har valgt er jeg ikke sikker paa om er lidt overkill? Vil bare have at det skal virke ordentligt med alle formater.
CPU koeleren er jeg ogsaa lidt usikker paa. Nogen der har kommentarer?

Alle former for feedback er velkommen:)

mvh tobias

ps. undskyld at linksne er saadan.

Forum kategori er IT debatten.  Tråd vist 2201 gange.  Indeholder 28 indlæg.
Svar #2 Kvalitet: -2 (2)   skjul/vis
 Mighty_Camper
 Bruger nr.: 6638

Klokken:  14:05

500kr for en dvd-brænder... tag da bare en af dem til 150kr der er ingen grund til og fyre 500kr afsted efter den.

---
Jeg er ordblind, hvad er din undskyldning?
Windows Vista, Slows our world down....

---

Svar #3 Kvalitet: 1 (1)   skjul/vis
 xuser48
 Bruger nr.: 24790

Klokken:  14:11

Jeg har nu selv kun gode erfaringer med Plextor. Billige brændere holder derefter = ikke særligt godt. Jeg har købt mange billige brændere og de har alle haft begrænset holdbarhed.

---
Spar din tid - skriv _ikke_ TMS'er til mig.

---

Svar #4 Kvalitet: 2 (2)   skjul/vis
 xuser48

Klokken:  14:17

Hvad skal maskine bruges til?

Hvis den skal bruges til gaming er det det forkerte grafikkort. Det var gammelt for 2-3 år siden.

Du kan få kraftigere kort til færre penge.

Det her er både bedre og billigere (GTS 250 - 1GiB):
Indsat link

Skal maskinen bruges til gaming bør du også kigge lidt på den nye AMD Phenom II X4 965 BE som Anandtech har testet (der er et link fra forsiden). Den koster det samme som i7 920, men følger i7 965 i spil.

---

---

Svar #5 Kvalitet: 2 (2)   skjul/vis
 xuser48

Klokken:  14:20

Denne disk er billigere og har mere cache (WDC Green WD10EADS):
Indsat link

---

---

Svar #6 Kvalitet: 2 (2)   skjul/vis
 xuser48

Klokken:  14:26

Drop den skærm. Den har ikke DVI-indgang. Du bliver ked af den i længden.

Her er der DVI (den er også billigere):
Indsat link

---

---

Svar #7 Kvalitet: -2 (2)   skjul/vis
 Mighty_Camper

Klokken:  14:36

harddisk 1TB damn du skal lave meget studierelevant arbejde...

500GB er nok.

kabinetters normale blæser larmer en del, tror jeg du ville blive træt af.

---

---

Svar #8 Kvalitet: -1 (1)   skjul/vis
 Mighty_Camper

Klokken:  14:39

xuser48

det står i linje 4+5
Computeren skal primaert bruges til studierelevant arbejde, men regner ogsaa med at game lidt. Den skal dog ikke overclockes. Det maa dog gerne vaere fleksibelt.

---

---

Svar #9 Kvalitet: 0 (0)   skjul/vis
 xuser48

Klokken:  15:13

Hvilken tidsalder lever du i?

500GB er ikke noget man køber idag. Slet ikke med det bloatet software der laves til Windows-platformen. Skal han så have plads til et par billeder for et ordentligt kamera, så er 500GB hurtigt væk.

500GB købte man for 2 år siden. Idag er man på vej videre fra 1TB.

---

---

Svar #10 Kvalitet: 1 (1)   skjul/vis
 xuser48

Klokken:  15:15

Okay, men vi kan vel hurtigt blive enige om at grafikkortet er forkert valgt?

GF8800GT er et udgået kort. Og selv GTS 250 er forrige års teknologi (det er et 9800GTX+ med nyt navn).

---

---

Svar #11 Kvalitet: 3 (3)   skjul/vis
 simonbruun
 Bruger nr.: 33121

Klokken:  16:35

du skal ihvertfald finde dig et sikdrev med sata interface istedet ide er jo forældet f.eks dette Indsat link det er også billigere

Svar #12 Kvalitet: 0 (0)   skjul/vis
 tobiasolesen

Klokken:  18:18
Tak for kommentarerne:)

@ xuser48

Grafikkort: billigere og bedre er altid godt:)
Godt tip om harddisken... plus at der er penge at spare. Tror jeg skifter den
Vil kigge lidt mere efter skaerm. Maa indroemme at det er lidt svaert syntes jeg. Valgte en asus da jeg kender asus som god kvalitet.

@ Mighty_Camper

Men jeg har en ekstern blaeser?? Er det en larmende en?
Harddisk har jeg valgt dobbelt stoerrelse af hvad jeg forventer netop pga. musik, film, billeder m.m.

@ simonbruun

Fedt at du naevner det... det vidste jeg ikke. Det drev ser ogsaa godt ud.

Programmer som jeg forestiller mig primaert at koere i forbindelse med studie er matlab, Odeon og LabView. Ved ikke om nogen er bekendt med disse.
Ellers forventer jeg at game lidt... men ikke noget vildt.
Derudover vil jeg gerne have en pc som ikke skal opdateres lige med det samme.

Svar #13 Kvalitet: -1 (1)   skjul/vis
 Mighty_Camper

Klokken:  19:51

Lige meget havde taget forkert a kabinet.

---

---

Svar #14 Kvalitet: 2 (2)   skjul/vis
 xuser48

Klokken:  22:23

Hvis du kan finde pengene til det, så kig på Samsung Syncmaster 2243BW eller 2443BW. En 24" (2443BW) skærm er altså lækker. :-)
2243BW er "kun" 22".

Samsung laver generelt gode skærme. Syncmaster'ne har altid været super-kvalitet til betalelige priser.

Det Plextor-drev som simonbruun nævner er efterfølgeren til mit. Et meget lækkert drev.

---

---

Svar #15 Kvalitet: -2 (2)   skjul/vis
 thacaleb
 Bruger nr.: 25426

Dato:  26.08.09
 Klokken:  09:30
Jeg vil altså ikke anbefale de der Green caviar diske til at have windows eller spil på.

Brugte flere måneder på at finde ud af hvorfor jeg fik nogle random fps spikes i diverse spil og det endte med at det var harddisken som var skyld i det.

Den er simpelthen for langsom og kan kun anbefale den til at have film/musik på.

Køb hellere en samsung F1 disk. Larmer godt nok lidt mere men er stadig til at leve med.

Svar #16 Kvalitet: -2 (2)   skjul/vis
 thacaleb

Klokken:  09:41
Og hvad sker der for det kabinet. Hvis du er til fancy neon lys og støj så er det da det perfekte kabinet.

Ellers køb et Antec p182 eller et Antec Sonata Plus 550. Begge har støjdæmpende måtter og designet er gennemtænkt sådan kabinettet ikke forplanter støj. Er jo også en fordel at kunne tænke når man studerer i stedet for at have en støjsuger til at stå ved siden af.

Svar #17 Kvalitet: 0 (0)   skjul/vis
 xuser48

Klokken:  10:36

Jeg bruger ikke andet end Caviar Green i min Gamer-PC og jeg har ingen problemer. Faktisk yder mine Caviar Green nøjagtigt lige så godt som alle mine andre diske. Det samme er tilfældet for en kammerat.

---

---

Svar #18 Kvalitet: 1 (1)   skjul/vis
 xuser48

Klokken:  10:38

En kammerat har et P182 og det støjer. Alting vibrerer i det og især blæseren i toppen skaber sig. Den _hænger_ i sit leje og det slider den op på rekordtid.

Et godt støjfrit kabinet er feks Gigabyte Triton 180.

---

---

Svar #19 Kvalitet: -1 (1)   skjul/vis
 thacaleb

Klokken:  11:49
Ja p182 har den fejl med top blæseren men det er da et meget lilleproblem istedet for at købe et disko kabinet.

Og jeg siger bare at jeg har erfaret med de der green caviar. Har samlet 2 computere for nogle venner med green caviar og de kan ikke se det det kører dårligt til tider. Så det afhænger nok af hvor meget man kan se :D

Svar #20 Kvalitet: 0 (0)   skjul/vis
 xuser48

Klokken:  12:25

Det kiks med blæseren i P182 er fatalt, for det er den blæser der sidder bedst for at trække luften ud. Desuden rasler forpladen.

Mht. WDC Green, så siger det nok mere om dine evner udi PC-byggeri end noget andet. Disken kan fint følge med Seagate's store 1TB disk der ikke kan noget grøn teknologi indbygget. Vi snakker få MiB/s til forskel.

---

---

Svar #21 Kvalitet: 2 (2)   skjul/vis
 tobiasolesen

Klokken:  13:04
Tak for svar.
Det nye setup:

Kabinet: Cooler Master HAF 932 (evt. skiftes)
Indsat link

Bundkort m. lydkort og netkort: ASUS P6T
Indsat link

CPU: Core i7 I7-920 8 MB (Intel Boxed)

RAM: Corsair XMS3 3 x 2 GB
Indsat link

Grafikkort: ASUS ENGTS250 DK/HTDI/1GD3 (1 GB)
Indsat link

Harddisk: WD Caviar Green WD10EADS 1 TB
Indsat link

DVD: Plextor PX-860SA (Hvid / Sort) (Detailsalg)
Indsat link

PSU: Corsair HX520W

CPU koeler: Xigmatek Achilles S1284 CPU Cooler
Indsat link

Skaerm: Samsung SyncMaster T200 (Sort rose)
Indsat link

Tastatur: Logitech Cordless Desktop MX 3200 Laser

Jeg er slet ikke interesseret i et kabinet med lys og farver i kabinettet. Er der andre der har forslag til et godt lydloest kabinet?
Jeg har skiftet Grafikkort, harddisk, DVD og skaerm. Kommentarer?

tak for den gode feed back:)

Svar #22 Kvalitet: -2 (2)   skjul/vis
 thacaleb

Klokken:  13:21
Min forplade rasler ikke den er holdt sammen af en magnet så kan ikke forestille mig at det er muligt. Det eneste sted man kan mærke nogen form for resonans i kabinettet er i toppladen og hvis man synes det er fatalt kan man jo bare tage blæseren fra og evt dække den til. Der er jo i forvejen en 120mm blæser bagtil som burde fjerne det meste.

Gigabyte Triton 180 er da langfra et støjdæmpende kabinet som standard. Du klikker harddisken direkte ind i kabinettet på nogle plastic skinner og har ingen form for støj dæmpende sider.

Køb en Antec Sonata Plus 550 som jeg også anbefalede tidligere, hvis du har plads til dit grafikkort i det.

Nu er hastigheden ikke alt afgørende for hvad der er en god harddisk. Højest sandsyneligt har de pillet ved nogle parameter for at få effekt forbruget ned og dette er gået ud over performance.

Svar #23 Kvalitet: 1 (1)   skjul/vis
 xuser48

Klokken:  13:25

Gigabyte Triton 180 - det hvisler svagt her i varmen, ellers siger det ikke noget.

Fronten er i aluminium - også i den helt sorte udgave. Personligt finder jeg det mere elegant end Antec P182. Desuden har det et par smarte detaljer som end ikke P182 har, feks. er det muligt at montere indstikskort skruefrit, samt de EMC-beskyttende plader bag blænddækslerne i fronten kan skrues fast igen. USB, audio, Firewire, samt trykknapper sidder fast i kabinettet og ikke i frontpladen. Det gør samligen af kabinettet markant lettere. Virkeligt gennemtænkt.

---

---

Svar #24 Kvalitet: 1 (1)   skjul/vis
 xuser48

Klokken:  13:29

Ikke desto mindre, så er Triton 180 markant mere støjfrit end P182.

P192 er noget opreklameret bras, iflg en indehaver af det.

Mht. harddisk, så er der nul performanceforskel mellem en WDC Green og en Seagate af samme størrelse. At du så ikke kan finde ud af at bygge en PC er ikke diskens problem!

---

---

Svar #25 Kvalitet: 0 (0)   skjul/vis
 thacaleb

Klokken:  13:45
Har nok formateret 30 gange med både XP, vista og windows 7 og sjovt nok forsvandt mit problem da jeg satte min gamle 320gb seagate i og kunne genskabe fejlen ved at sætte min green caviar til igen. Købte derfor en 1tb samsung f1 drev for at få noget mere plads end de 320gb og har kørt flydende ligesiden.

Så tror ikke det har noget at gøre med at jeg ikke kan finde ud af at samle computer

Svar #26 Kvalitet: 0 (0)   skjul/vis
 xuser48

Klokken:  14:29

Så er det bare mærkeligt at folk, uafhængigt af hinanden, ikke har problemer af nogen art med de diske...

Go figure!

---

---

Svar #27 Kvalitet: 0 (0)   skjul/vis
 thacaleb

Klokken:  14:58
Nå okay. Det var ellers en gut inde på asus' forum der løste dette problem så jeg er ikke alene.

Indsat link

Og somsagt skal man næsten vide hvad man skal kigge efter for at se det.

Svar #28 Kvalitet: -1 (1)   skjul/vis
 xuser48

Klokken:  15:21

Og jeg er ikke alene med ikke at have problemer af nogen art - overhovedet, whatsoever!

Men igen, jeg skal ikke udelukke at der er folk som ikke kan finde ud af at sammensætte noget der bare virker...

---

---

Tilføj svar

Husk venligt at vi har nogle ganske klare og enkelte regler her på TweakUp, som du gerne må huske på ved dit svar i denne tråd. Hvis du ikke allerede har læst vores regler, eller er i tvivl om deres indhold henviser vi til at de bliver læst nærmere igennem, for at undgå evt. problemer, hvor forum admins er nødsaget til at blande sig.

Hvis du ikke har noget at skrive til emnet bedes du respektere dette og undlade at kommentere emnet helt, da det oftest ødelægger trådene.

Du kan læse vores regler her: 

Modtag svar på mail ved indlæg?

Ønsker du at modtage indlæg fra en tråd med et emne som interesserer dig, uden selv at komme med indlæg kan du på link herunder tilmelde dig modtagelse af mail ved nye indlæg

Forumtråde

Poker

NorthQ

Facebook fan

Aktiv Bruger

Gæst

Login.
Navn:
Kode:
Husk login info?
OpenID:
Husk login info?